GENEL MÜDÜRÜMÜZ HAKKI USTA, OSTİM ORGANİZE SANAYİ GAZETESİNDE

24/08/2020

YerliliÄŸin ölçüsü tasarımın türk olmasıdır.

Hakkı Usta, makine yüksek mühendisi olarak mezun olduktan sonra Karayolları Genel MüdürlüÄŸü’nde iÅŸ yaÅŸamına atılan, bir süre akademisyenlik yapan, ardından yeniden sahaya dönerek; otomotivden, savunma sanayine kadar geniÅŸ yelpazede üretimin içinde yer almış, ürün geliÅŸtirmiÅŸ, motor yerlileÅŸtirme çalışmalarında bulunmuÅŸ.
 
Uzun yıllara dayanan tecrübelerini, iki oÄŸluyla birlikte OSTİM’de faaliyet gösteren UMS Çelik’te Türk ekonomisine aktaran USTA, yerliliÄŸi ÅŸöyle tanımlıyor: “Tasarım “Türk” olacak; tasarım ve kullanılan malzemelerin oransal deÄŸerleri bir yerlilik ölçüsüdür.”
 
Hakkı Bey sizi tanıyabilir miyiz?

Karadeniz Teknik Üniversitesi Makine Fakültesi’nden 1974 yılında makine yüksek mühendisi olarak mezun oldum. Daha sonrasında Karayolları Genel MüdürlüÄŸü’nde makine temel kursu eÄŸitimi aldım. Vatani görevimi tank fabrikasında mühendis olarak tamamladım. Askerlik sonrası Karadeniz Teknik Üniversitesi Makine Fakültesi’nde Motorlar Kürsüsü Anabilim Dalı’nda asistan oldum. Lisans düzeyinde Motor 1 Teori, Motor 2 Teori, Laboratuvar ve Dizayn çalışmaları konusunda dersler verdim.
 
Bu süre içerisinde UNESCO bursu kazanarak İngiltere’ye gittim. İngiltere’de Sheffield Üniversitesi’nde yakıt teknolojileri anabilim dalında bilimsel çalışmalarım oldu. Türkiye’ye döndükten sonra, maalesef o günün ÅŸartları öyle el verdi, üniversiteden ayrılmak zorunda kaldım.
 
Ayrıldıktan sonra ne yaptınız?

John Deere traktör fabrikasında bir buçuk sene Motor Hatları Yöneticisi olarak çalıştım. Daha sonra EskiÅŸehir’de bulunan Ford Otosan İnönü Fabrikası’nda aynı unvanla göreve baÅŸladım. Transit dizel motorunun yerleÅŸtirilme projesinde yer aldım. Bu proje kapsamında programlama ve CNC makinelerinin çalıştırılması konusunda eÄŸitim almak üzere Almanya’ya gittim. Almanya dönüÅŸünden sonra silindir blok, silindir kafa, krank biyel bunların hepsini imal ettik ve üretime girdim.
 
BaÅŸkent Ankara’da çalışma hayatıma devam etme hedefime istinaden, Nurol Makine ve Sanayi A.Åž. tarafından üretim müdürü olarak yapılan iÅŸ teklifini kabul ettim. Nurol-Amerikan ortaklığı olan FMS’nin ürettiÄŸi personel taşıyıcı zırhlı araçlara zırh sistemleri, filitrasyon sistemleri ve silah sistemleri üretimini yapan Nurol Makina ve Sanayi A.Åž.’de İmalat Müdürü olarak 5 yıl çalıştım.
 
UMS Çelik ne zaman kuruldu?

 
1999 yılında oÄŸlum İstanbul Teknik Üniversitesi’ni bitirince, galvanizli sac ticareti yapan bir firma kurdu. Aslında amacımız yatırıma yönelip üretim yapmaktı. Sac satışında çok iyi bir seviyeye ulaÅŸtı. Daha sonra da 2005 yılında OSTİM’de çelik servisi merkezini kurduk. Bu çelik servisi merkezinin içinde; dilme hattı, trapez hattı ve düz levha üretim hattı mevcut. Tezgahlar 20 ton galvanizli sac veya boyalı galvanizli sacı alıp, müÅŸteri istekleri doÄŸrultusunda istenilen forma dönüÅŸtürebiliyor. 8 kiÅŸiyle baÅŸladığımız çelik servis merkezimizde ÅŸu anda 65 kiÅŸi çalışmaktadır.

Üretim kapasiteniz nedir?
 
Biz kuruluÅŸumuzda her zaman yüksek kapasite tuttuk. Bunun nedeni ÅŸu: Özellikle müÅŸteri isteklerini çok kısa sürede yerine getirmek ve burada bir baÅŸarı saÄŸlamak özel amacımızdı. Dolayısıyla ilk yatırım sürecinde, tezgahlarımızın çok yüksek kapasiteli hıza, üretim ve ölçü tekrarlama yeteneÄŸine sahip olmasına çok önem verdik. Bu nedenle, o yıllarda günün en son teknolojisine sahip tezgahlarımız, bugün dahi Türkiye’nin en iyi tezgahları arasında gösterilebilir.
 
Yıllık iki  vardiyada 150 bin ton malzeme iÅŸleme kapasitemiz var. Standartlarla çalışmanın ÅŸart olduÄŸunu bildiÄŸimiz 2006 yılında TSE EN ISO 9001 kaliteli üretim belgesini aldık. Sistemi batı standartlarındaki üretim teknolojileriyle entegre hale getirdik. 2013 yılında müÅŸteri potansiyelini geniÅŸletmek ve daha fazla nihai ürün tabanlı olmak amacı ile alçı levha profilleri ve aksesuarları üretmeye baÅŸladık. Alçı levha profilleri üretimiyle birlikte, UMS bir yandan kendi geliÅŸtirdiÄŸi kesitlerde profil üretirken bir yandan da kendi tezgahlarını dizayn eden ve üreten firma haline gelmiÅŸtir.
 
Åžirketinizin üretim çeÅŸitleri neler?
 
3 ana baÅŸlıkta toplayabiliriz. Çelik servis merkezi üretimi, kesme, dilme, trapez üretimi ve düz levha üretimi. İkincisi alçı levha profilleri üretimi, Alçı levha profillerde Türkiye’nin en yüksek üretim kapasitesine sahip firmasıyız. Sonuncusu ise alçı levha profilleri aksesuarları. ÜrettiÄŸimiz tüm ürünler TSE belgeli olmakla birlikte, Türkiye’de ürün çevre beyanı sertifikasına sahip olan tek firmayız. Bu belge sayesinde LEED Sertifikalı tüm binalarda ürünlerimiz tercih edilmektedir.
 
Çelik, nasıl bir sektör?
 
Çelik sektörü, özellikle yassı mamul piyasası ekonominin gidiÅŸatından çok çabuk etkilenen, dikey çıkış ve dikey iniÅŸ yapabilen çok zor sektörlerden birisidir. Dolayısıyla burada üretici firmalar kendi aralarında rekabet halindedirler. Bu rekabet, bizim gibi çelik servis merkezlerine de özellikle negatif olarak yansımaktadır. Potansiyelli çalışan müÅŸteriler de genelde büyük projelerde devlete endeksli çalıştıkları için ödemeler maalesef gecikince, sektörde, inÅŸaat sektöründe müthiÅŸ bir duraklama oluyor ve sektöre müthiÅŸ zarar veriyor.
 
Yerli ve milli üretim size ne ifade ediyor?

 
Yerli dediÄŸim zaman özellikle ÅŸunu anlarım: Tasarım Türk olacak; tasarım ve kullanılan malzemelerin oransal deÄŸerleri bir yerlilik ölçüsüdür. Yardımcı malzemeler yurt dışından alınabilir ama  buraya takılmamak lazım. Çünkü kompleks ve pahalı çok nitelikli üretim teknolojileri gerektiren ürünlerin bazılarını dışarıdan alabiliriz. Ama fikri mülkiyeti, patenti bizde olacak. Biz geliÅŸtireceÄŸiz. Böyle düÅŸünmek lazım.
 
KOBİ’lerin en büyük sıkıntısı nedir?
 
En büyük sıkıntı eÄŸitim ile vizyoner ve finansal yapı. Bugün sanayici dediÄŸimiz insanların eÄŸitimli ve donanımlı olması, yapılan iÅŸlerin nitelikli olup çalıştırdığı iÅŸ ortamının iÅŸ saÄŸlığı ve iÅŸ güvenliÄŸiyle örtüÅŸmesi, çevreye uyumlu ve sürekli geliÅŸim içinde olması gerekiyor. Bu kavramların altı boÅŸ olduÄŸu zaman maalesef her zaman kendi içine kapanan, sorun yaÅŸayan ve ekonomideki bozulmalarla sisteme zarar veren bir yapı görüyoruz. Bu yapının önüne geçmek, sanayileÅŸmede vizyoner görüÅŸ açısını tesis edebilmek için bu yapıyı düzeltmemiz lazım. Özellikle imalat sanayinde çalışan firmaların; kalite standartlarını eksiksiz uygulamaları, teknolojiden istifade etmeleri, nitelikli ürün ve hizmet üreten bir yapıyı tesis etmeleri için Ar-Ge destekli çalışmaları ve ürün çeÅŸitliliÄŸi ve kalitesini artırmaları gerekmektedir. Bu yöntemleri uygulayan firmalar, uygun maliyetle pazara ürün sunabilecek bir seviyeye gelecektir.
 
Nitelikli iÅŸgücü bulmakta zorlanıyor musunuz?
 
Ben çok zorlanıyorum, özellikle iÅŸçi bazında maalesef hiçbir zaman aradığım nitelikte bulamıyoruz. Hepsini biz kendi bünyemizde eÄŸitiyor, mesleki yeterlilik eÄŸitimleri aldırıyoruz. Oryantasyon eÄŸitimleri ile teknolojik uygulamalar geliÅŸtirdik.
 
Sanayicilik ve giriÅŸimcilik ne demek? Neden üretim yapıyorsunuz?
 
Bana göre giriÅŸimci mevcut bilgi ve yapısını risk yönetecek iÅŸ alanları oluÅŸturup, iÅŸ sahası yaratmak, insanları çalıştırmak ve ülkesine katkı saÄŸlamaktır. Üretim farklı bir duygu olduÄŸunu düÅŸünüyorum. Bunun bilgi ve sistemsel yapıya dönüÅŸmesiyle her zaman gurur duyarım. GiriÅŸimcide yaratıcılık, bilgi, güvenirlilik, risk yönetimi olmalıdır. Ar-Ge kabiliyetlerini ve düÅŸüncelerini hayata geçirmek, insanlara iÅŸ vermek bu ayrı bir mutluluktur.
 
Son olarak OSTİM size ne ifade ediyor?

OSTİM, ekmek demek, iş demek, istihdam demek, gelecek demektir.